@Kendix No tym jak nazwa wskazuje. xd Turowy jest podzielony na tury, postacie stoją i każda czeka na swoją kolej do ataku. Raz ty stoisz i czekasz jakie ciosy zada przeciwnik, a potem on stoi i czeka na Twoje ciosy. Powiedzmy, że przypomina to nieco bardziej złożone szachy, gdzie masz np. kilka ruchów na swoją turę, gdzie musisz zdecydować, czy wyprowadzić słabszy i szybki atak, czy mocniejszy, ale pozbawiający bardziej energii i wystawiający Cię później bardziej na atak przeciwnika, czy uleczyć towarzysza etc. Turowy system walki jest zresztą najbliższy temu co reprezentują sobą klasyczne papierowe gry rpg, często oparte na rzucie kością, czyli po prostu szczęściu. Zręcznościowy system jest czysto oparty na zręczności i refleksie, nie musisz przeczekiwać ataków przeciwnika, wszystko jest znacznie bardziej dynamiczne. Możesz się wyuczyć kombosów na pamięć i jak je wymasterujesz to będziesz kosił każdego przeciwnika, nawet tak, że ten nie zdąży się po doopie podrapać. W skrócie turowy system walki wymaga więcej myślenia i taktyki (niekiedy też szczęścia), a zręcznościowy wymaga refleksu i szybkich reakcji.
Kilka przykładów gier stosujących konkretne systemy walki: Turowy – starsze odsłony Final Fantasy, Heroesy, Baldur's Gate, Darkest Dungeon, Divinity, Persona, XCOM. Zręcznościowy – Devil May Cry, God of War, Wiedźmin, Nier, Monster Hunter.
Oczywiście ten podział na system walki nie dotyczy jedynie rpg'ów.
@Kendix Grind to jest ciągłe powtarzanie jakiejś czynności, by podlevelować, czy zdobyć jakiś przedmiot. Np. jest jakaś lokacja, w której są łatwi przeciwnicy i cały czas w kółko wchodzisz do tej lokacji bić tych przeciwników, tylko po to, by podlevelować postać, albo czekając aż wypadnie z któregoś rzadki przedmiot – to jest właśnie grind. Niektóre gry zmuszają do tego grindu np. blokując wykonywanie dalszych misji, póki nie uzyskasz konkretnego poziomu postaci, albo sztucznie zawyżając poziom przeciwników wymuszając w ten sposób na Tobie grindowanie. Grindowanie ogólnie kojarzy się głównie z MMO, ale ostatnimi czasy pełno wymuszonego grindu w innych grach, nawet niekoniecznie z gatunku rpg.
Lubię grind ,zawsze mam tak rze jak coś mi nie wypadnie to mam w głowie zrobię jeszcze 1 rundę ,jak Item nie wypadnie to idę robić coś innego poczym Item nie wypada i ,o nie ma itemu jeszcze 1 runda po mapie i tak ciongle w kułko aż dostanę Item
@legion145 No w taki sposób to ma na ludzi działać. :P No niektórzy lubią, są w końcu nawet takie gatunki jak looter shootery, które na grindzie się opierają. :P
Kendix
Czym się różni turowy system walki od zręcznościowego?
Valt
• AUTOR@Kendix
No tym jak nazwa wskazuje. xd Turowy jest podzielony na tury, postacie stoją i każda czeka na swoją kolej do ataku. Raz ty stoisz i czekasz jakie ciosy zada przeciwnik, a potem on stoi i czeka na Twoje ciosy. Powiedzmy, że przypomina to nieco bardziej złożone szachy, gdzie masz np. kilka ruchów na swoją turę, gdzie musisz zdecydować, czy wyprowadzić słabszy i szybki atak, czy mocniejszy, ale pozbawiający bardziej energii i wystawiający Cię później bardziej na atak przeciwnika, czy uleczyć towarzysza etc. Turowy system walki jest zresztą najbliższy temu co reprezentują sobą klasyczne papierowe gry rpg, często oparte na rzucie kością, czyli po prostu szczęściu.
Zręcznościowy system jest czysto oparty na zręczności i refleksie, nie musisz przeczekiwać ataków przeciwnika, wszystko jest znacznie bardziej dynamiczne. Możesz się wyuczyć kombosów na pamięć i jak je wymasterujesz to będziesz kosił każdego przeciwnika, nawet tak, że ten nie zdąży się po doopie podrapać.
W skrócie turowy system walki wymaga więcej myślenia i taktyki (niekiedy też szczęścia), a zręcznościowy wymaga refleksu i szybkich reakcji.
Kilka przykładów gier stosujących konkretne systemy walki:
Turowy – starsze odsłony Final Fantasy, Heroesy, Baldur's Gate, Darkest Dungeon, Divinity, Persona, XCOM.
Zręcznościowy – Devil May Cry, God of War, Wiedźmin, Nier, Monster Hunter.
Oczywiście ten podział na system walki nie dotyczy jedynie rpg'ów.
Kendix
Co to jest grind?
Valt
• AUTOR@Kendix
Grind to jest ciągłe powtarzanie jakiejś czynności, by podlevelować, czy zdobyć jakiś przedmiot. Np. jest jakaś lokacja, w której są łatwi przeciwnicy i cały czas w kółko wchodzisz do tej lokacji bić tych przeciwników, tylko po to, by podlevelować postać, albo czekając aż wypadnie z któregoś rzadki przedmiot – to jest właśnie grind. Niektóre gry zmuszają do tego grindu np. blokując wykonywanie dalszych misji, póki nie uzyskasz konkretnego poziomu postaci, albo sztucznie zawyżając poziom przeciwników wymuszając w ten sposób na Tobie grindowanie.
Grindowanie ogólnie kojarzy się głównie z MMO, ale ostatnimi czasy pełno wymuszonego grindu w innych grach, nawet niekoniecznie z gatunku rpg.
incorrigible
Drugie pytanie tak bardzo… 🤣
Valt
• AUTOR@Quirrell
No ja zawsze lubię zobaczyć jakie są kolejne pytania też. :P
incorrigible
@Valt No dobra, powiedzmy, że przeżyłam 😉 i myślę, że w znacznej większości pytań bym została
twicepink123
Zostałam, fajny quiz ❤
Valt
• AUTOR@twicepink123
Dzięki i gratulacje. :3
Parambolumb
Odpadłem już przy 3 pytaniu.
pro100wnica
Przetrwałem najs
Valt
• AUTOR@pro100wnica
Brawo
legion145
Lubię grind ,zawsze mam tak rze jak coś mi nie wypadnie to mam w głowie zrobię jeszcze 1 rundę ,jak Item nie wypadnie to idę robić coś innego poczym Item nie wypada i ,o nie ma itemu jeszcze 1 runda po mapie i tak ciongle w kułko aż dostanę Item
Valt
• AUTOR@legion145
No w taki sposób to ma na ludzi działać. :P No niektórzy lubią, są w końcu nawet takie gatunki jak looter shootery, które na grindzie się opierają. :P
Tomciakowy
Dotarłem do końca \m/
Valt
• AUTOR@Dzojko
To widzę, że mamy podobne preferencje do rpg'ów. xd
Tomciakowy
@Valt
Na to wygląda xD
gutki3
wole być zły oraz science fiction jest lepsze
Skitari24
Odpadłem bo lubię grać tym złym